maudnaarafrika.reismee.nl

Nachtje Cape Coast en mee naar de kerk!

Maache!

Dit is het reisverslag van afgelopen weekend. Een nachtje naar Cape Coast en zondag naar de kerk stonden op het programma. Al met al weer een leuk weekend gehad!

Dag 18:

Vanmorgen weer om 7 uur ontbeten en lekker rustig aangedaan want ik was vrij van werk. We hadden afgesproken dat we om 10 uur met de taxi naar Lotte’s ouders, en daarna naar Cape Coast zouden gaan. Ik had dus nog mooi tijd om m’n hele berg aan vieze kleren te wassen. Dit heeft me de rest van de ochtend gekost want ik was net klaar toen de taxi chauffeur aankwam. Er zat nog een man in de taxi waarvan we verwachtten dat die er bij Tom’s Garden uit zou gaan, aangezien wij er met z’n vieren in moesten. Daar aangekomen bleek dat we niet op één lijn zaten met deze man want hij wou ons met z’n vijven op vier plekken proppen. Toen hebben we toch maar even vriendelijk, doch dringend aangegeven dat we dat echt niet zagen zitten en dat we dat niet gingen doen. Hij kwam toen nog met een raar verhaal over dat hij mee moest en ons zou helpen bij de politie barrières want er was iets niet in orde met de vergunning. Toen hij ons hoorde praten over het nemen van een trotro heeft hij toch snel besloten dat hij niet mee hoefde. Met de taxi naar Cape Coast was echt een luxe in vergelijking met de Trotro. Het enige nadeel van een taxi is dat je onderweg moet stoppen voor elke politie barrière. Die staan helaas om de zoveel kilometer dus dat was nog aardig vaak. Bij geen een politie barrière werd er moeilijk gedaan over de vergunning (volgens mij omdat de taxi-chauffeur steeds geld gaf), tot dat we bij de laatste barrière kwamen. Daar bleek namelijk een politie man te zijn die niet corrupt was en dus moeilijk ging doen over de vergunning. Na een hoop gepraat en het betalen van een boete mochten we doorrijden. Na het inchecken bij ons vaste verblijf, Oasis beach resort, hebben we geluncht en zijn daarna naar het Cape Coast Castle gegaan. Lotte was hier voor de derde keer en ik voor de tweede keer maar Lotte’s ouders wouden het ook graag zien. De gids sprak helaas minder duidelijk Engels dan de vorige keer en hij vertelde het best wel op een saaie manier. Daarna hebben we de rest van de middag gespendeerd bij alle leuke kraampjes en winkeltjes langs de weg. Toen we terug waren hebben we lekker wat gegeten, gedronken en spelletjes gespeeld. Daarna waren we moe en zijn we naar bed gegaan.

Dag 19:

Vannacht echt verschrikkelijk geslapen. Ik heb me helemaal kapot gezweet en de muggen wisten me vannacht ook te vinden... zo’n vier keer. Na ongeveer twee uurtjes slaap rond 7 uur m’n bed uitgegaan en lekker gedoucht. Vandaag stond Elmina Castle op de planning. Dit is vergelijkbaar met Cape Coast Castle maar in plaats van een Brits fort is Elmina Castle een Nederlands fort. Na het ontbijt zijn we rond half 10 vertrokken naar Elmina. Toen we uit de taxi stapten werden we gelijk door drie verschillende mannen tegelijk aangesproken en ze stelden ons allerlei vragen. Voor mij persoonlijk kwamen ze echt veel te dicht bij me staan en voelde ik me in een hoekje gedreven en niet op m’n gemak. We zijn toen snel doorgelopen naar binnen. In het kasteel konden we eerst even rondkijken in het museum voordat de tour begon. Het was erg indrukwekkend om te horen maar ik vond het verhaal vergelijkbaar met Cape Coast Castle. Echter was Elmina Castle wel veel groter, mooier en indrukwekkender qua hoe het eruit zag. Dit fort is lang bezet geweest door de Nederlanders en overal was dan ook tekst terug te vinden in het Oud Nederlands. Nadat de tour was afgelopen hebben we nog foto’s gemaakt en de winkeltjes bekeken. Hierna zijn we terug gegaan naar Cape Coast omdat we nog geld moesten pinnen en nieuwe stof wilden halen. Eerst even lekker geluncht en daarna het stadje in. Het was bloedheet en de wind was een stuk minder dan gisteren. Uiteindelijk zijn we om 4 uur opgehaald met de taxi en hadden we weer hetzelfde probleem als op de heenweg. Er zat namelijk weer dezelfde man in de auto die zogenaamd mee moest voor onze veiligheid bij politie barrières. Ik snap niet hoe deze mensen twee keer kunnen denken dat het past om met vier volwassen personen op een krappe achterbank te zitten. We hebben uiteindelijk Grace moeten bellen omdat ze niet wilden vertrekken zonder die extra man. Grace komt gelukkig altijd voor ons op en heeft de taxi chauffeur verteld dat hij maar wat anders moest regelen. Eindstand: we konden doorrijden bij alle politie controles en zijn geen enkele keer staande gehouden. Wat een gezeur van die mannen. Terug in Senya hebben we met Paula, Lotte en Lotte’s ouders weer gegeten bij Tom’s Garden. We mochten ook douchen op de kamer van Lotte’s ouders wat betekende dat ik voor het eerst sinds 3 weken onder een lauw/warme douche stond. Zelfs met dit weer is dit toch wel even genieten. Na een halve minuut de douche wel weer op koud gezet want toen werd het me toch te warm! Toen we weer thuis waren zijn we gelijk ons bed ingedoken en lekker gaan slapen.

Dag 20:

Vanmorgen op tijd de wekker gezet want vandaag mogen we met Grace mee naar de kerk. Ik ben katholiek opgevoed maar doe hier echt niks meer mee. Toch wilde ik een kerkdienst meemaken in Afrika omdat dit zo anders schijnt te gaan dan in Nederland. Nou, dat klopte! Het zou beginnen om 9 uur maar wij waren natuurlijk laat en kwamen rond half 10 aan. Er zaten echt maar een paar mensen en het leek alsof ze bezig waren met een soundcheck, dus dat we te laat waren maakte niet uit. Op een gegeven moment kwam het koor zingend binnen en daarna de vlaggen en de priester. Het is jammer dat we van de kerkdienst niks kunnen verstaan omdat het allemaal in Twi gaat. Het was totaal anders dan in Nederland. Veel geschreeuw door de microfoon en vaak naar voren lopen om “offers” te brengen, oftewel geld. Verder is het heel veel gezang en gedans, dit was wel echt heel leuk en je werd er helemaal vrolijk van. Ik had een keer echt kippenvel toen ik zag hoe overtuigd en met hoeveel passie mensen aan het bidden waren. Allemaal hardop, allemaal door elkaar en allemaal met de handen in de lucht. Wat wel hetzelfde was als in Nederland was het halen van de communie, dit was wel grappig om te zien. We hebben in totaal ongeveer 3,5 uur in de kerk gezeten en zijn toen naar huis gegaan. We hebben geluncht met fufu, de eerste keer dat ik het heb gegeten en ik vond het erg lekker. Fufu is een typisch Ghanees gerecht, wat ze maken door plantain en cassave net zo lang te stampen tot het een soort deeg word. Dit deeg krijg je in een bal op je bord en daar giet je dan soep overheen. Wij hadden palmnut soep, mijn lievelingssoep hier. Dit gerecht eet je met je rechter hand. De rest van de middag heb ik echt helemaal niks gedaan. Na het avondeten had ik ineens erge hoofdpijn en ben ik lekker in bed gaan liggen. Nog even gebeld met het thuisfront en toen gaan slapen.

Liefs Maud

Reacties

Reacties

Deynice van den Bosch

Wat heb je weer veel meegemaakt. Weer erg leuk om te lezen.

Hans van den berg

Zozo Maud je maakt heel wat mee daar indrukwekkend om het te lezen een hele andere wereld daar maar mooi dat je het naar je zin hebt nou veel sucses

Lia

Leuk Maud die bericht weer en idd een totaal andere cultuur als ik het lees. Nou veel plezier voor komende week en wij wachten op het volgende bericht?
Groetjes!!!

Irma

Hey Maud, altijd leuk om je reisverslag te lezen al hoewel we net ervoor nog gebeld hebben! Om zo je ervaringen en belevenissen vast te leggen kun je het als je weer terug in Nederland bent het altijd weer rustig na lezen en worden het bijzondere en mooie herinneringen. ❤️?

Marian

Hey Maud,
Maud ik heb een foto van je gezien dat je stampot aan het maken bent. Ja ha ha...leuk hoor, wel een hele lange stamper hoor. Ook het koken gaat heel anders. Mooi om te zien. En dan de kerk dienst......mooie jurk had je aan. Leuk zo,n kerkdienst met veel lawaai en gezang, zouden ze hier moeten doen.
Nu zeker weer aan het werk.......succes Maud.

P.s....gister je pa en ma op bezoek gehad....was weer erg gezellig

Groeten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active