maudnaarafrika.reismee.nl

Weekendje in Accra

Hier is een reisverslag van ons super gezellige weekendje in Accra. Het was weer lachen, gieren, brullen in deze oh zo bruisende stad!

Dag 25:

Wanneer je ‘s ochtends wil douchen en er is geen water... even tot 10 tellen. Gelukkig heb ik natte washandjes meegenomen die op dit soort momenten heel goed van pas komen. Vandaag zou ik tot 11 uur werken want we gaan naar Accra! Vrijdags is het altijd mega druk op de weg omdat mensen in het weekend vaak naar begrafenissen in andere steden gaan. Toen ik op het werk aankwam werd er eerst gezegd dat we naar een school zouden gaan om voorlichting te geven, super leuk! Voordat we daar heengingen eerst nog even de vloer aanvegen en meekijken bij het inbrengen van een implanon (staafje in de arm als anticonceptie methode). Toen ze daar mee bezig waren werd een van m’n collega’s ineens helemaal natgegooid met water. Het bleek dat ze jarig was en ze kwam ijsjes en koekjes uitdelen. We hebben met z’n allen voor haar gezongen en lekker het ijsje gegeten. Toen kreeg ik te horen dat de voorlichting op de school niet meer doorging omdat de school had afgebeld. Ik mocht toen om half 10 al weer naar huis omdat er niks meer te doen was. Thuis heb ik toen alvast m’n tas ingepakt en gewacht tot dat Iris ook thuis was. Daarna samen geluncht en rond 12 uur opweg naar Accra! Het was zoals verwacht het eerste stuk redelijk druk en we stonden gelijk al vast in langzaamrijdend verkeer. Gelukkig was dit maar een paar kilometer zo en konden we daarna lekker doorrijden. We moesten overstappen en Kaneshie en de snelweg oversteken over een loopbrug. Het was daar echt zó druk! Er was een mega groot trotro/taxi station én een markt ineen. We moesten toen tussen die 1000 trotro’s en taxi’s zoeken naar een trotro die naar ons hostel zou gaan. Gelukkig zijn Ghanezen super behulpzaam en brachten twee taxi chauffeurs ons naar de goede trotro. Eva en Annika waren inmiddels al bij het hostel en wij kwamen even later ook aan. Het was echt vet mooi met een zwembad en een bar! We sliepen op een 8-persoonskamer met airco, echt heerlijk! Toen we al onze spullen hadden gedumpt zijn we de buurt waar we zitten ingelopen. Eerst op zoek naar een ziekenhuis want Annika voelde zich al een paar dagen niet fit en wilde voor de zekerheid een malaria test doen. Dit ziekenhuis was echt heel mooi vergeleken met het arme ziekenhuisje waar ik werk en het was dan ook leuk en interessant om het contrast wederom te zien. Gelukkig had ze geen malaria en hebben we onze wandeling weer vervolgd. Uiteindelijk kwamen we ineens een bioscoop tegen! Echt vet leuk want die hadden we hier nog niet gezien. Wij dus naar binnen gegaan, een film uitkiezen die we dan morgen zouden gaan kijken. Maar naarmate het gesprek vorderde kreeg ik er steeds een vreemder gevoel bij. Toen we naar buiten liepen dat gevoel maar even gedeeld en gelukkig had de rest het ook. Dit bleek een “bioscoop” te zijn voor stelletjes die thuis niet af konden spreken met elkaar. We hebben er hard om kunnen lachen en gaan toch maar niet naar de bioscoop... We zijn maar snel doorgelopen naar het restaurant waar we hadden gereserveerd en daar hebben we lekker gegeten en bier gedronken. Toen we terugliepen zag het er toch allemaal wat anders uit dan de heenweg en bleek dat we verkeerd liepen. Gelukkig was daar Google maps die ons toch nog naar huis heeft gebracht. Onze kamer in het hostel was echt een vrieskist vergeleken met buiten dus hebben we de airco toch maar even uitgezet voor de nacht. Daarna hebben we nog heel lang gekletst en zijn we lekker in slaap gevallen, super gezellige eerste dag!

Dag 26:

We hadden vandaag Krokobite beach, Independence square, een of ander kasteel en het Kwame national museum op de planning staan. Een druk dagje waarvoor we om 8 uur de wekker hadden gezet. We waren natuurlijk al veel eerder wakker, met name door krakende bedden en een wc deur die ontzettend veel lawaai maakte als iemand die gebruikte. Uiteindelijk dan wel om 8 uur eruit gegaan en ontbeten met pannekoeken, olijfbrood en fruit. Rond half 11 waren we klaar om te gaan en zaten we nog even te wachten in de lounge. Iris moest namelijk even haar sandaal laten maken langs de kant van de weg, die was kapot gegaan. In de lounge zaten nog 2 Nederlandse meisjes waarvan er één vroeg of ze met ons mee mocht. Geen probleem natuurlijk dus toen Iris terug was zijn we met z’n vijven op pad gegaan. We zijn eerst naar het Kwame Nkrumah nationaal monument geweest. Dit is de eerste president van Ghana en heeft veel betekend voor de onafhankelijkheid. Tenminste, dat is was ik er van begreep. Het museum was klein maar het monument erg mooi, dat stukje cultuur/geschiedenis hebben we ook weer gezien. Door naar het art centre waar we wilden kijken voor souvenirs. We waren er allemaal al een keer geweest en we waren eigenlijk allemaal vergeten hoe irritant het daar ook al weer is. Elke verkoper zit aan je te trekken en iedereen roept je. Daarnaast is het overdekt met allemaal smalle paadjes en is het dus echt bloedje heet. Daar waren we dus snel klaar mee en toen zijn we naar de Makola market gegaan omdat daar een restaurantje zat waar we even konden eten en drinken. De Makola market is mega groot en chaotisch en komt het meest overeen met een mierenhoop, het was dus nog even zoeken naar het restaurantje. Uiteindelijk wezen een paar aardige Ghanezen ons de weg en hebben we daar even gezeten. Daarna lekker terug naar het hostel want iedereen was moe en oververhit. Bij het hostel hebben we de rest van de middag met bier in het zwembad gezeten, naar Ghanese muziek geluisterd (wij zijn fan!) en plantain chips gegeten. ‘S avonds hebben we weer gegeten bij hetzelfde restaurantje als gisteren gegeten. Iedereen was echt wel een beetje moe van het drukke weekend in Accra dus zijn we bij thuiskomst gelijk naar onze kamer gegaan. Daar nog wel even lekker gekletst en heel hard met elkaar/om elkaar gelachen en daarna lekker gaan slapen. Morgen staat de terugreis naar Senya op de planning, maar niet voordat we een tussenstop hebben gemaakt bij Westhills mall.

Dag 27:

Vanmorgen was ik weer vroeg wakker doordat het matras zo dun was dat ik op de ijzeren plaat lag. Maakt verder niet zo veel uit want we sliepen op tijd gisteren. Vandaag stond eigenlijk een beetje in het teken van de terugreis. We hebben ‘s ochtends heerlijk rustig aan gedaan en even met het thuisfront gebeld. Rond de middag zijn we naar Westhills mall gegaan waar we naar de supermarkt zijn geweest en lekker hebben gegeten. Daarna met de trotro door naar huis waar we rond zes uur aankwamen. We hebben toen nog lekker even met Grace gekletst en met Nana gespeeld. Nana was echt super blij dat we terug waren en bleef maar aan m’n been hangen en knuffelen, super schattig. Rond 7 uur ben ik m’n bed maar in gegaan want ik voelde me niet zo lekker van de rit in de trotro. Snel slapen en morgen hopelijk fit weer op want ik heb weer een werkweek voor de boeg.

Liefs Maud

Bert

Heerlijk te vermenen dat je het erg na je zin hebt. Ook fijn je weer eens even gezien te hebben. Probeer ook deze week weer te genieten ook al is de luxe weer bijna tot het nulpunt gedaald, maar inwendig weet ik dat je dit kunt. Denk maar aan de watervallen waar je volgend weekend heen wil gaan . Blij dat het met de buitenlandse vrijwilligers zo goed klikt. Ga zo door. I love you.

Loes

Ik lees het maud, je geniet volop!! Leuk hoor,fijne week maar weer en ik wacht weer op het volgende verhaal.doei ,doei.

Bertha

Leuk om je verhalen te lezen.....

Lia

Hoihoi, wat een leuk weekend heb je gehad zo te lezen...je maakt van alles mee en zelfs lees ik dat je bier drinkt...is dat wegens gebrek aan wijn of heb je gewoon het licht gezien...??. Hopen voor je dat je na je nachtrust weer lekker voelt en weer een leuke werkweek tegemoet gaat...Succes en bedankt voor weer een leuk verhaal!

Irma

Hey Maud , altijd weer leuk om het reisverslag van je te lezen. Wat een leuk weekend is het geweest, nu kun je er van de week wel weer tegen aan? wat beleef je veel in zo’n weekend en wat een leuke mensen ontmoet je daar! Geniet van alles want je zit al weer op de helft van je verblijf daar in Ghana. Tot morgen ❤️ Love you!

Anita van der Vegt

Wat beleef je veel en schrijf je “levendig” dankjewel voor het delen. Geniet van alles wat op je pad komt ??

Dick en Deynice

Hoi Maud. Weer een super leuk verslag. Je hebt al veel gezien. Jammer dat het in het ziekenhuis niet altijd druk is, de reden waarom je naar Ghana bent gegaan. Gelukkig maak je er met je collega’s een mooie tijd van. Groetjes uit een regenachtig Nederland.

Marian

Hey Maud,

Je hebt weer een leuk weekend achter de rug zo te lezen, en dat tussen al je werkzaamheden door???druk druk.......geniet ervan Maud?